Spotkanie czwartkowe luty 2020 r

Powiększ Czcionkę:

                   Notatka ze SPOTKANIA CZWARTKOWEGO Członków KAAS  w dniu 20 lutego 2020 roku.

 

     Spotkanie z Dominiką Jagielską – Miejskim Rzecznikiem Praw Konsumenta w Jeleniej Górze odbyło się w ramach realizowanego od kilku lat cyklu „bezpieczny senior”. Temat spotkania „Zagrożenia w obrocie konsumenckim” przedstawiony został w aspekcie naszego bezpieczeństwa na rynku usług.       O czym należy wiedzieć, o czym należy pamiętać, żeby nie ulegać ponętnym pokusom wszechobecnej reklamy, natrętnych telefonów i sms-ów? Jakie zagrożenia na rynku towarów i usług czyhają szczególnie na osoby starsze? Problemem powszechnym okazują się najczęściej skutki decyzji podjętych na pokazach oferujących różnorodne sprzęty, przedmioty i urządzenia organizowanych w Jeleniej Górze między innymi w hotelu Europa, Merkury, Feniks. Telefony z zaproszeniem i zapowiedzią atrakcyjnego prezentu okazują się tylko przynętą. Manipulowani przez specjalistów od sprzedaży podpisujemy umowy, których często nawet nie czytamy i okazuje się, że dokonaliśmy zakupu, za który należy zapłacić wygórowaną wysoką cenę. Czujemy się oszukani. I co wtedy należy uczynić? Zawsze można odstąpić od podpisanej umowy w terminie 14 dni od podpisania umowy. W sprawie odstąpienia od umowy należy skonsultować się osobiście z Rzecznikiem Praw Konsumenta, który wskaże kolejne kroki postępowania według obowiązującej procedury.       I dobra rada dla osób, które lubią uczestniczyć w pokazach jest następująca:       chodzić na takie imprezy bez dowodu osobistego.

       Podczas żywej dyskusji przedstawionych zostało wiele drastycznych przykładów osobistych porażek, pułapek i nawet oszustw, jakich doświadczyli uczestnicy spotkania. Z uczuciem ulgi została przyjęta informacja o złożonym projekcie Ustawy regulującej zasady organizowania pokazów.

     Kolejnym zagrożeniem przedstawionym przez Panią Rzecznik, z jakim spotykamy się dość często, jest reklamacja na wadliwe produkty. Należy przede wszystkim wiedzieć, iż każdy z nas ma prawo do reklamowania zakupionego produktu. Należy również wiedzieć, co powinna zawierać składana reklamacja: przedmiot zakupu, data zakupu, jaka wada, jakie są nasze żądania. Określić należy, czy odstępujemy od transakcji i oczekujemy zwrotu pieniędzy, czy obniżenia ceny, czy naprawy, czy nowego produktu. Należy również pamiętać, że gwarancja nie zawsze gwarantuje dobrą jakość.

       Pani Rzecznik uświadomiła nam, że my nie musimy znać przepisów mając prawo do reklamowania produktów zarówno tych, które posiadają gwarancję jak też tych produktów, które gwarancji nie posiadają. Istnieją bowiem dwie odrębne podstawy reklamacji wad towaru: rękojmia /zawsze/ i gwarancja /jeżeli została udzielona przez gwaranta/. Do konsumenta należy wybór podstawy składania reklamacji. Przedsiębiorca nie może zmienić decyzji konsumenta.

     Nasz zakończenie Pani Rzecznik wyposażyła uczestników spotkania w broszury i ulotki: „RĘKOJMIA I GWARANCJA”, „JAK SOBIE PORADZIĆ   z biernością przedsiębiorcy?, „JAK RADZIĆ SOBIE z windykatorem i komornikiem?

                                                                                        MJ

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież