Korowód

Powiększ Czcionkę:

Senioralia - 2017 - korowód

 

2017-09-01 11:52

SENIORALIA 2017


Zapraszamy na


KOROWÓD


30 września 2017r.  godz.11:00


zbiórka o godz. 10:30


na placu


przy Kościele Garnizonowym

 

Zarząd Karkonoskiej Akademii Aktywnych Seniorów zaprasza  do udziału jak największej ilości osób w tym korowodzie.

Senioralia 2017 w jeleniej Górze

Powiększ Czcionkę:

SENIORALIA 2017

Terminy:
30.09.2017 r.

Godz 10:30 - Zbiórka na placu przy Kościele Garnizonowym
Godz 11:00 - 12:00 Przemarsz korowodu na Plac Ratuszowy

Plac Ratuszowy

Godz 12:00 - Przekazanie kluczy do miasta
Godz 12:30 - Wydanie „zupki”
Godz 10:30 do 16:00 - Występy zespołów

Sala JCK ul. Bankowa (dawny Kwadrat)

Godz 13:00 - Przesłuchania zespołów
w ramach VI Dolnośląskiego Przeglądu
Amatorskiej Twórczości Seniorów

1.10.2017 r.

Godz 11:00 – 14:00 - Występy zespołów na pl. Ratuszowym
Godz 15:00 – 16:30 - Koncert muzyki popularnej
(w przypadku złych warunków atmosferycznych koncert zostanie
przeniesiony do filharmonii na dzień 7.10.2017)

Godz 13:00 - Sala JCK - przesłuchania zespołów w ramach
VI Dolnośląskiego Przeglądu Amatorskiej Twórczości Seniorów -
30 min po występie ostatniego zespołu - ogłoszenie wyników Przeglądu

7.10.2017 r.

Sala Filharmonii

Godz 14:00 - Akademia z okazji „Międzynarodowego Dnia Seniora”
w programie występy laureatów

14.10.2017 r.

godz 17:00 - BAL SENIORA

Informacja Zarządu KAAS

Powiększ Czcionkę:

drawing-1.jpg - 46.66 KB

 

Zarząd Karkonoskiej Akademii Aktywnych Seniorów zaprasza chętnych członków do współpracy z

Zarządem.

Chędni mogą zgłaszać się w każdy wtorek w biurze KAAS pok.13 od godz.10.00 - 12.00

Spotkanie czwartkowe w dniu 21.09.2017 r

Powiększ Czcionkę:

drawing-1.jpg - 46.66 KB

                                                   

Zarząd Karkonoskiej Akademii Aktywnych Seniorów zaprasza na spotkanie "w III czwartek

każdego miesiąca" w dniu 21.09.2017 r.o godz.12.00 w świetlicy KSON.

 

Program spotkania:

 1. Spotkanie z Eugeniuszem GRONOSTAJEM  - wyjątkowym znawcą, pasjonatem  i  miłośnikiem naszego miasta i             regionu na temat:
 
 
            „JELENIA  GÓRA  NA  PRZEŁOMIE  XVII/XVIII WIEKU – W LATACH ŚWIETNOŚCI  MIASTA”
 
 
  2. Spotkanie z Zarządem i omówienie bierzących spraw KAAS z członkami.
 
 
                                                      
 

KARKONOSKA GIEŁDA MINERAŁÓW

Powiększ Czcionkę:

XLIX MINERAŁY x500

Abyśmy zdrowi byli...

Powiększ Czcionkę:

Abyśmy zdrowi byli...

diatrofiaskisix400W Polsce i na terenie Dolnego Śląska wśród ludzi starszych, obserwuje się wysoką częstość występowania przewlekłych chorób cywilizacyjnych, do których zaliczane są: otyłość, cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia, niektóre nowotwory i wiele innych.

Starzenie się organizmu jest zjawiskiem nieodwracalnym, a jego przebieg w ogromnym stopniu jest zależny od nas samych, przez cały okres życia. Istotne znaczenie mają między innymi nałogi, nieprawidłowe odżywianie się i brak aktywności fizycznej. Istnieje ścisła zależność między rodzajem pożywienia, a rozwojem organizmu, odpornością i zapadalnością na choroby oraz długością życia człowieka. Zasadniczą rolę w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym odgrywa zmiana stylu życia, a zwłaszcza poprawa zwyczajów żywieniowych.

Już nawet niewielkie zmniejszenie spożycia soli i tłuszczów nasyconych, które zwiększają ciśnienie krwi i stężenie cholesterolu, może mieć istotny wpływ na zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia i otyłości, a zwiększenie spożycia owoców i warzyw o jedną do dwóch porcji dziennie może zmniejszać to ryzyko nawet o 30%

W miarę starzenia się organizmu obniża się zapotrzebowanie na energię, na składniki odżywcze zaś często się nie zmienia, choć również na niektóre nawet wzrasta. Odpowiednio dobrana dieta osoby starszej powinna uwzględniać dużą zawartość składników odżywczych przy kaloryczności odpowiedniej dla wieku i aktywności fizycznej.

Główne źródło energii w diecie osób starszych powinny stanowić węglowodany. Ich znaczną część powinny stanowić węglowodany złożone, zawarte głównie w produktach zbożowych pełnego przemiału i warzywach.

Istotnym źródłem energii obok węglowodanów jest tłuszcz. Zaleca się również zmniejszenie jego zawartości w diecie. Ważny jest udział kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, zwłaszcza z rodziny omega-3 i 6. Osobom starszym zaleca się codzienne spożycie 2–3 porcji produktów mlecznych. Powinny wybierać mleko i napoje mleczne o mniejszej zawartości tłuszczu, chude lub półtłuste sery twarogowe, a rzadziej spożywać sery podpuszczkowe. Z produktów mięsnych najlepiej spożywać chude mięso drobiowe, bez skóry. Należy ograniczać ilość spożywanego mięsa czerwonego (wieprzowiny, wołowiny), jak również mięsa przetworzonego (wędliny, konserwy). Zaleca się włączyć do diety ryby, zwłaszcza morskie.

Jak podkreśla dietetyk Paulina Dobrowolska, aby zapewnić organizmowi dietę bogatą we wszystkie składniki odżywcze, należy dbać o urozmaicanie pożywienia. Podstawą diety powinny być warzywa i owoce, które należy spożywać nie tylko w większych ilościach, lecz także możliwie często. Wśród produktów z tej grupy powinny przeważać warzywa, szczególnie w diecie osób z nadwagą lub otyłością. Czasem u osób starszych mogą występować problemy z trawieniem lub pogryzieniem surowych warzyw i owoców. W takich przypadkach częściej można spożywać te produkty ugotowane, rozdrobnione, przetarte, a także w postaci soku.

Osoby starsze są szczególnie narażone na niedobór wody w organizmie, dlatego powinny pamiętać o regularnym jej piciu. Zaleca się, żeby codziennie wypijać przynajmniej 1,5 litra wody. Polecane są również soki, zwłaszcza warzywne, oraz napoje mleczne. W prewencji chorób degeneracyjnych istotne znaczenie ma herbata i kawa. Napoje te mogą być spożywane przez osoby starsze, jeśli ich picie nie powoduje żadnych dolegliwości bądź pogorszenia samopoczucia.

Aktywność fizyczna, nawet rozpoczęta w starszym wieku i adekwatnie do zdrowia poprawia ogólne samopoczucie, zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby: cukrzyca, nadciśnienie, choroba wieńcowa, przeciwdziała miażdżycy i osteoporozie oraz w dużym stopniu ułatwia walkę z otyłością i stresem. Regularna aktywność ruchowa jest wskazana u osób w każdym wieku, nawet u osób powyżej 80-85 roku życia. Powinna ona oddziaływać na trzy podstawowe elementy sprawności fizycznej: poprawiać wydolność tlenową, wzmacniać siłę mięśni oraz poprawiać gibkość, równowagę i koordynację ruchów. Oczywiście, dobór aktywności ruchowej jest w ogromnym stopniu indywidualny. Zależy on przede wszystkim od stanu zdrowia danej osoby oraz od stopnia sprawności fizycznej.

Regularne spożywanie 5 posiłków w ciągu dnia powoduje, że organizm, który przyzwyczaja się do ciągłego dostarczania odpowiedniej dawki energii i składników odżywczych, potrafi nimi racjonalnie gospodarować. Spożywanie posiłków nie rzadziej niż co 3-4 godziny powoduje, że organizm nie musi nastawiać się na dłuższe okresy głodu i nadmiernie gromadzić zapasów. Każdy z pacjentów Pani Pauliny Dobrowolskiej spożywa wspomniane 5 posiłków i stosuje się do wyznaczonych zaleceń, u wszystkich nastąpiła redukcja tkanki tłuszczowej, poprawa wyników laboratoryjnych oraz ogólnego samopoczucia. Należy pamiętać, że nigdy nie jest za późno aby zmienić swoje nawyki żywieniowe.

mgr Paulina Dobrowolska
dietetyk, psychodietetyk

Nowe legitymacje

Powiększ Czcionkę:

Nowe legitymacje dla osób z niepełnosprawnością.

Szanowni Państwo!

Poniżej zamieszczamy link do artykułu o nowych przepisach dotyczących dokumentu Osoby z niepełnosprawnością - legitymacji, jak również formie graficznej nowego blankietu.

https://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/art,5536,9059,nowa-legitymacja-osob-niepelnosprawnych.html

 

Powiadomienie

Powiększ Czcionkę:

drawing-1.jpg - 46.66 KB

 

Zarząd Karkonoskiej Akademii Aktywnych Seniorów na posiedzeniu w dniu 08.08.2017 r powołał

na stanowiska:

 

Prezesa - Lecha Rataja

Wiceprezesa- Mirośławę Jośko

 

 

Biesiada z ze spiewem i muzyką

Powiększ Czcionkę:

drawing-1.jpg - 46.66 KB

 

                                     Zarząd KAAS zaprasza na imprezę integracyjną pt.

 

                  "Biesiada ze śpiewem muzyką i tańcem"

 

Impreza odbędzie  się w dniu 25.08.2017 r o godz.13.00 w Domu Działkowca przy ul.Sudeckiej  Ogród

 

 

Duży ROD " POŁUDNIE"

 

 Koszt 18 zł/osobę. Wpłaty do dnia 22.08.2017 r.

 

Tym razem bez grilowania!!! ale z przepysznym bigosem i nie tylko....

 

Dojazd autobusem nr 12 . Przystanek usytuowany jest przy bramie głównej wejściowej na ogród,

 { 3 przystanek na ul. Sudeckiej}. Brama otwarta, idziemy prosto 100m.. Można wjechać autem.

 

Nie daj się oszukać! "Super oferta" nie istnieje

Powiększ Czcionkę:

Do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów codziennie zgłaszają się osoby, które skuszone obietnicą zmniejszonych opłat za dostawę energii elektrycznej, czy gazu, przedstawioną przez odwiedzających ich domy przedstawicieli firm podpisują podsunięte im umowy. Niestety szybko okazuje się, że umowy wcale nie są korzystne, a w dodatku prowadzą do zmiany dostawcy usług, czego podpisujący umowę nie byli świadomi. Najczęściej są to osoby starsze, które mają problem z przeczytaniem drobnego druku i w pełni polegają na słowach akwizytora.

Ze skarg konsumentów wynika, że akwizytorzy:

  • przedstawiają się jako przedstawiciele dotychczasowego dostawcy energii, czy gazu, bądź sugerują, że ich firma powstała ze zmiany struktury dotychczasowego dostawcy energii lub gazu,
  • często nie zostawiają konsumentowi jego egzemplarza umowy, lub pozostawiają egzemplarz niekompletny,
  • nie przedstawiają pełnej informacji, co do płatności, skupiając się jedynie na jednej ze składowych ceny, rodząc w konsumentach przekonanie, że ich rachunki ulegną znacznemu obniżeniu, podczas gdy rzeczywistość okazuje się zupełnie odmienna.

Najczęściej konsumenci orientują się, że zmienili dostawcę energii lub gazu dopiero kiedy dotychczasowy dostawca występuje do nich o potwierdzenie zmiany, bądź kiedy dostają pierwsze rachunki na kwotę przekraczającą niemal dwukrotnie ich dotychczasowe opłaty. Niestety dzieje się to już po upływie 14 dni od dnia podpisania umowy, w ciągu których prawo daje możliwość  odstąpienia od umowy, bez ponoszenia żadnych konsekwencji. W takiej sytuacji chęć pozostania z dotychczasowym dostawcą wiąże się z zerwaniem nowej umowy, a to z kolei pociąga za sobą naliczenie przewidzianej w kontrakcie kary umownej, która sięga nawet do 1,5 tys. zł

Oczywiście w dobie wolności umów każdy ma prawo do wybrania najlepszej oferty dla siebie i związania się z najbardziej mu odpowiadającym dostawcą usług. Ostrzegam jednak przed pochopnym podejmowaniem decyzji.

Zanim podpiszecie Państwo umowę:

  • nie podpisujcie niczego już, natychmiast, dajcie sobie czas na przeanalizowanie oferty,
  • zweryfikujcie dane firmy (czy to na pewno jest Wasz dotychczasowy dostawca?),
  • dokładnie przeczytajcie umowę, wyjaśnijcie wszelkie wątpliwości i przeanalizujcie koszty (w szczególności: jakie są warunki wypowiedzenia,  czy są kary umowne, okres trwania umowy, dodatkowe opłaty i usługi),
  • zadbajcie, aby egzemplarz podpisanej umowy pozostał u Was,
  • pamiętajcie, że możecie odstąpić od umowy zawartej poza lokalem firmy pisemnie w terminie 14 dni od jej podpisania.

Pamiętajcie, że super oferta nie istnieje, a pośpiech jest złym doradcą. Jeśli już zdarzyło Wam się podpisać umowę, nie chowajcie jej do szuflady bez czytania, skonsultujcie treść umowy z kimś z rodziny, upewnijcie się, że na pewno chcecie zmiany dostawcy, bo jeśli nie – macie tylko 14 dni na odstąpienie od umowy